Tips opzetten webwinkel

Tips met betrekking tot opzetten webwinkel.

  • Duidelijke structuur: Maak op de beginpagina al duidelijk waar uw klanten informatie kunnen vinden. Wijs ze de weg door uit te leggen hoe de winkel werkt en waar ze wat kunnen vinden.
  • Snel laadbare pagina's: Mooie en grote grafische plaatjes die te zwaar zijn bereiken hun doel vaak niet doordat mensen afhaken. Websurfers zijn ongeduldig en beschikken lang niet altijd over snelle internetverbindingen. Zorg ervoor dat als u productplaatjes via de manager upload deze niet te groot zijn. Ze worden namelijk alleen automatisch verkleint qua formaat.
  • Kosten: Maak kosten zichtbaar voordat de feitelijke bestelling plaatsvindt. Confronteer uw klanten dus niet achteraf met administratie- of bezorgkosten, btw en dergelijke. Stel daarom de verschillende opties in manager goed in.
  • Verschillende betalingsmogelijkheden: Nederlanders zijn van alle Europeanen het meest huiverig om online te betalen. Probeer ook altijd alternatieve betalingsmethoden te bieden, zoals op rekening, overschrijving of rembours. Er zijn er natuurlijk ook genoeg die wel graag meteen online betalen gebruik daarom naast deze methodes ook altijd een online betaalmethode.
  • Bevestig ontvangst order: Zorg voor een aankoopbewijs, bijvoorbeeld in de vorm van een e-mail. Probeer om de aankoop zo snel mogelijk te bevestigen, ook om fouten te voorkomen. Als er iets mis gaat in dit traject, kan dit nog op tijd worden hersteld als de klant bij u aan de bel trekt. Het beste kunt u de status van de bestelling in iedere fase pas wijzigen als u informatie van de klant heeft teruggekregen.
  • Uitgebreide productomschrijing: Beschrijf uw producten nauwkeurig. U kunt niet verwachten dat klanten zonder meer weten dat uw product of dienst voldoet aan de kwaliteitsnormen. Beschrijf de goederen die u aanbiedt daarom zo nauwkeurig mogelijk. Een (goede) foto doet ook wonderen. Actualiseer uw voorraadgegevens ook regelmatig als u deze module heeft geactiveerd.
  • Contact: Bezoekers met vragen moet u te woord kunnen staan. Een telefoonnummer op de homepage is de meest effectieve manier. U kunt dit in de winkelinstellingen aangeven. Combineer uw online en ‘gewone’ klantenservice. Zorg er tegelijkertijd wel voor dat u goed bereikbaar bent, en zet er anders specifieke tijden bij. Geef uw personeel voldoende bevoegdheden om zelfstandig beslissingen te kunnen nemen zodat zij de klant daarvan zo snel mogelijk, telefonisch of via e-mail, op de hoogte kunnen stellen.
  • Algemene voorwaarden: Laat uw klanten weten hoe ze problemen bij de aflevering te lijf kunnen gaan en wie waarvoor verantwoordelijk is. Een duidelijke vermelding van de Algemene Voorwaarden is een aanrader. Heeft u deze nog niet? Wij kunnen deze heel goedkoop laten opmaken door een juridische deskundige.
  • Verbeteren: Evalueer en wees kritisch Kruip regelmatig in de huid van uw klanten en achter uw computer en bekijk – heel eerlijk – of u zelf een zou kopen bij uw bedrijf op basis van de informatie die daar geboden staat.
  • Coulant: Geef zonder morren geld terug Geef klanten hun geld terug als ze goederen – om welke reden dan ook – terugsturen. Uit onderzoek blijkt dat klanten beduidend trouwer blijven aan bedrijven die problemen snel oplossen.

WebXpress Academy organiseert regelmatig workshops waarin deelnemers informatie, tips en praktische ondersteuning krijgen over  diverse onderwerpen. 
  
alle webXpress Academy bijeenkomsten
Powered by webXpress